РАЗОМ СТВОРЮЄМО АНТИБУЛІНГОВУ ШКІЛЬНУ ПРОГРАМУ, ЩО СПРИЯЄ БЕЗПЕЧНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩУ Частина 1. Актуальність проблеми.

РАЗОМ СТВОРЮЄМО АНТИБУЛІНГОВУ ШКІЛЬНУ ПРОГРАМУ, ЩО СПРИЯЄ БЕЗПЕЧНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩУ Частина 1. Актуальність проблеми.
20.02.2019

РАЗОМ СТВОРЮЄМО АНТИБУЛІНГОВУ ШКІЛЬНУ ПРОГРАМУ, ЩО СПРИЯЄ БЕЗПЕЧНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩУ Частина 1. Актуальність проблеми.

Україна, як і більшість країн світу, переживає негативні соціальні процеси, які супроводжуються значними кризовими змінами у суспільстві. Одним із таких явищ є насильство.

За статистикою, яку оприлюднили під час голосування за Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», понад 3 мільйони дітей в Україні щороку спостерігають за актами насильства у сім’ї або є їхніми вимушеними учасниками, а майже 70% жінок піддаються різним формам знущань і принижень. Щорічно близько 1500 жінок, і ця тенденція збільшується за останні три роки, помирають від рук власних чоловіків. Діти скривджених матерів у 6 разів схильніші до суїциду, а 50% – до зловживань наркотиками.

Майже 100% матерів, які зазнали насильства, народили хворих дітей – переважно з неврозами, заїканням, енурезами, церебральним паралічем, порушенням психіки.

Домашнє насильство в Україні – причина 100 тисяч днів госпіталізації, 30 тисяч звернень до відділів травматології, 40 тисяч викликів лікарів. Водночас, лише 10% постраждалих звертаються за допомогою. Адже донині багато хто вважає такі стосунки «нормальними».

За інформацією Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), із булінгом у колі однолітків в Україні стикалися близько 67% дітей. Причому, найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування.

Формування безпечного освітнього середовища є соціально значущим і актуальним завданням, вирішення якого носить міждисциплінарний характер.

Що впливає на безпечне освітнє середовище?

1. Якість міжособистісних відносин – позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність).

2. Захищеність в освітньому середовищі – оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.

Для того, щоб унеможливити насильство та створити безпечне освітнє середовище, кожен учасник освітнього процесу повинен мати уявлення не тільки про те, що вважається насильством, але й про те, як мінімізувати ризики та небезпеки, і в результаті, створити умови для внутрішньої безпеки та безпеки референтного довкілля. А це стає можливим лише завдяки спільній цілеспрямованій діяльності педагогів, учнів/учениць і батьків.

3. Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих і дітей в освітньому середовищі закладу. Нерозвиненість системи психологічної допомоги в освітній установі може призвести до неефективного психологічного супроводу дитини, а у педагогів – емоційного вигорання і, як наслідок, спричинити професійну деформацію, що і в першому і в другому випадку створить серйозну загрозу психічному здоров’ю особистості.

4. Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у: допомозі та підтримці; збереженні та підвищенні її самооцінки; пізнанні та діяльності; розвитку здібностей і можливостей.

Діти та підлітки проводять значну частину свого життя саме у закладі освіти. Тому заклад освіти відіграє важливу роль у створенні умов для здобуття ними знань, формуванні ставлень та виробленні навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти ризиків усіх проявів насилля, сформувати навички безконфліктного спілкування. Освітнє середовище має можливості щодо мобілізації певних ресурсів: кадрове забезпечення, наявність відповідного простору, технічного оснащення, відповідних умов (час, місце, зв’язок з батьками учнів).

Таким чином, з’явилась необхідність переходу до якісно нових технологій профілактики насильства та булінгу у закладі освіти.

 

Саме тому 12-14 лютого 2019 року у м. Київ відбувся тренінг для педагогічних працівників закладів освіти «Безпечні школи» - «Створення системи протидії насильству та булінгу, що сприяє безпечному освітньому середовищу та участі дітей, враховуючи можливості шкільних служб порозуміння», учасниками якого стали заступник директора з ВР Науменко В.В. та вчитель початкової школи, медіаторка Головня М.Б.

 

АНОНС! У школі буде проведено цикл тренінгів для всіх категорій учасників освітнього процесу:

22.02.2019, 12-40 – тренінг для педагогічних працівників та працівниць;

26.02.2019, 11-00 – тренінг для технічного персоналу школи;

27.02.2019, 13-40 – тренінг для учнів-лідерів;

28.02.2019, 17-00 – тренінг для голів батьківських комітетів.

Підготовлено за матеріалами освітньо-методичного тренінгу в рамках проекту «Створення безнасильницького середовища у 14 Безпечних школах у Донецькій та Луганській областях», якій впроваджується ГО «Ла-Страда-Україна» за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та у співпраці з МОН України

 

 

 

 

 


← Повернутися до списку